OM AT UNDGÅ PUNKTERINGER
- Der er intet som en punktering, der kan ødelægge din dag. Lad os tale om hvad du kan gøre ved det!
Dette er ikke en videnskabelig artikel, men 100% baseret på vores egne professionelle erfaringer. En erfaring som er baseret på de medlemmer vi har og de cykler de køber.
MYTEN OM PUNKTERINGSFRIE DÆK
Som udgangspunkt indeholder alle dæk luft og kan punktere. Vi foretrækker derfor at tale om graden af punkteringsresistens. Alt andet er direkte løgn, med en enkelt og sjælden undtagelse:
Det skal nemlig nævnes at der findes dæk uden luft i. Solide dæk, der i vores erfaring er ubehagelige at køre på. De er også dyre, og meget dyre at få monteret da det tager meget lang tid. De kan heller ikke sidde på alle fælge og giver typisk flere problemer end gavn. Så derfor tilbyder vi ikke dette og forholder os ikke yderligere til det i denne artikel. Vi har dog medlemmer i Cykelven som er glade for sådanne dæk.
Så med det i mente vil vi gerne punktere (høhø) myten om punkteringsfrie dæk. Der er dæk med meget høj punkteringsresistens - læs om dem i vores artikel om valg af dæk.
PUNKTERINGER OG DÆKTRYK
Pump ofte! Mindst en gang om måneden – helst hver 2-3 uge. I princippet er det en ballon der sidder inde i dækket og holder på luften – og du kan nok huske skuffelsen fra barndommen, når ballonerne fra fødselsdagen svandt ind efter blot et par dage.
Det er præcis det samme med slangerne i dæk, de er dog kraftigere og skulle gerne holde på luften længere. Smid en pumpe på dækkene hver anden uge og tjek at trykket er tilstrækkeligt – det øger din egen komfort, effekt, dækkets holdbarhed og mindsker risikoen for punkteringer.
Anskaf dig derfor en fodpumpe. Det gør processen meget hurtigere og de fleste fodpumper har en trykmåler så du kan læse dig til trykket. Det er nemlig ikke helt let, at mærke med fingrene.
På dit dæk står der hvad producenten anbefaler ift dæktryk. Typisk angivet i både bar og PSI og de fleste pumper med trykmåler vil også vise begge metoder til aflæsning af tryk.
Smalle dæk skal typisk have et meget højt tryk, og bredere dæk et lavere tryk. Det kommer også meget an på hvad du ønsker og hvad du vejer, cyklens vægt og evt. fragt af habengut. Desto mere vægt, desto højere tryk vil vi anbefale.
Og ja, men kan teoretisk set godt sprænge sin slange ved at pumpe for hårdt. Du skal dog gøre dig meget umage, dvs det er ret svært. Hvis det sker, er det efter al sandsynlighed fordi slangen er mør eller der sidder en sten i dækket.
Højt tryk (5-8 bar)
- Dårligere vejgreb
- Mindre komfort ift underlaget. Du vil mærke bump og huller i vejen mere tydeligt.
+ Mindre risiko for punktering
+ Mindre slid på dækkets sider, dvs holder længere
+ Mindre rullemodstand, dvs du kan køre hurtigere med den samme indsats
Lavt tryk (0-5 bar)
+ Bedre vejgreb
+ Bedre komfort ift underlaget
- Højere risiko for punktering
- Dine dæk vil få sprækker i siden og bliver ødelagt, før de slides op af kørsel)
- Øget rullemodstand så du skal bruge flere kilojoule for den samme afstand. Det kan diskuteres hvorvidt det er en god eller dårlig ting...
(fortsat)
Typisk er det klogt med et relativt højt dæktryk. Der kommer dog et punkt hvor du faktisk mister fremdrift ved at have for højt dæktryk. Vejgrebet kan blive for lavt og faktisk forhindre god fremdrift.
Find en balance, der passer dig og igen er det her meget nyttigt med en pumpe der har trykmåler.
Tip: Kører du med højt dæktryk og render ind i en snestorm, så skøjter du nok rundt. Tag en masse luft ud, og du vil mærke hvordan dit vejgreb bliver meget bedre. Risikoen for punktering forhøjes også, men det kan bruges i en snæver vending.
SLIDTE DÆK - SKIFT I TIDE OG VÆLG RIGTIGT
Dæk er i høj grad lavet af gummi compounds og degraderer over tid og pga UV lys. Oftest er det enten pga kørsel og dermed almindeligt slidt, eller pga. kørsel med for lavt dæktryk i for lang tid hvilket får siderne af dækket til at flække.
Er punkteringer et stort problem for dig, så hold øje med dine dæks tilstand. Ofte kan det nemlig ses med det blotte øje.
Der er meget stor forskel på forskellige dæks holdbarhed, punkteringsresistens og generelle egenskaber, så læs evt vores artikel om valg af dæk
Her ses et par eksempler på hhv slid pga kørsel og ødelagte sider pga for lavt dæktryk.
Revner i siden pga kørsel med lavt dæktryk:
Nyt dæk ift til meget slidt dæk af samme type: